APA ITU PEPIAS???

PEPIAS merupakan akronim daripada nama Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan mana sebelum ini dikenali sebagai Persatuan Kebajikan Dan Pendidikan Islam Selangor Darul Ehsan.
PEPIAS telah bertapak sebagai penubuhan yang sah pada tanggal 1 OKTOBER 1992 setelah mula bergerak sejak 1971.


PEPIAS berasaskan DUA GAGASAN iaitu KEBAJIKAN dan PENDIDIKAN ISLAM. PEPIAS lebih menumpukan kepada sasaran sekolah rendah dan sekolah menengah. "meluntur buluh biar dari rebungnya".

PEPIAS telah mempunyai 7 cawangan berdaftar yang mana salah satunya ialah PEPIAS Cawangan Bangi yang bertapak di KUIS, Bangi.

Wednesday, November 12, 2008

TIPS MEREDAKAN KEMARAHAN....

  • Cepat-cepat beristi'azah kepada Allah (baca taawuz yang bermaksud: Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang di rejam)

  • Berdiam diri. Itu lebih selamat. Tahan lidah dari cepat mengata, menghina, menuduh, dan maki-hamun orang. Nabi Muhammad SAW bersabda :- " sesiapa yang benar-benar beriman kepada Allah dan hari Akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau (kalau tidak lebih baik) diam sahaja." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

  • Duduk atau Baring sahaja. Rasulullah SAW bersabda:- " Apabila seseorang kamu dilanda kemarahan dan ketika itu dia sedang berdiri, maka hendaklah dia duduk. Andaikata tidak hilang juga, maka hendaklah dia berbaring." ( Riwayat Imam Ahmad daripada Abu Dzar)

  • Fikir-fikirkan buruknya orang orang yang dilanda marah. Hilang keceriaan wajah, muka jadi merah padam, mata merah menyala dan nafas terlalu kencang.

  • Fikirkan juga pahala dan ganjaran daripada Allah dengan menahan marah. Rasulullah SAW bersabda, :- "Tiada pahala yang sangat besar disisi Allah melainkan seseorang hamba itu berjaya membendung perasaan marahnya, lantaran mencari keredhaan Allah. ( Riwayat Ibnu Majah daripada Ibnu Umar r.a)
Ingat firman Allah, "...... dan orang-orang yang menahan amarahnya dan
memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat
kebajikan." (Ali Imran 134)

No comments: