APA ITU PEPIAS???

PEPIAS merupakan akronim daripada nama Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan mana sebelum ini dikenali sebagai Persatuan Kebajikan Dan Pendidikan Islam Selangor Darul Ehsan.
PEPIAS telah bertapak sebagai penubuhan yang sah pada tanggal 1 OKTOBER 1992 setelah mula bergerak sejak 1971.


PEPIAS berasaskan DUA GAGASAN iaitu KEBAJIKAN dan PENDIDIKAN ISLAM. PEPIAS lebih menumpukan kepada sasaran sekolah rendah dan sekolah menengah. "meluntur buluh biar dari rebungnya".

PEPIAS telah mempunyai 7 cawangan berdaftar yang mana salah satunya ialah PEPIAS Cawangan Bangi yang bertapak di KUIS, Bangi.

Tuesday, December 8, 2009

Perjuangan Tanpa Wawasan Tanda Tumpul Idealisme Mahasiswa

Wednesday, 02 December 2009 04:20

SEKONYONG-konyong sekumpulan mahasiswa sebuah institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) yang menggelarkan identiti mereka sebagai Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) berarak, berkumpul dan berdemontrasi menuntut apa yang didakwa hak mereka. Sebilangan kecil mahasiswa Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) berdemonstrasi menuntut pengurusan universiti menurunkan kadar yuran berasaskan andaian universiti menaikkan kadar harga yuran 50 peratus sejak beberapa tahun kebelakangan ini.


Riuh-rendah universiti akibat keletah anak-anak muda ini. Mereka berkumpul dan berarak dalam kumpulan kecil dalam tempoh seminggu sehingga kemuncaknya pada 6 November lalu, mereka menyuarakan bantahan rasmi - Memorandum Desak: Mendesak Pihak Pentadbiran Menurunkan Yuran Pengajian. Gelagat mereka mendapat liputan media cetak dan elektronik. Media alternatif, termasuk blog melaporkan dengan lebih meluas, termasuk umpat keji, maki dan kata nista.

Berbanding suasana era gelombang kebangkitan mahasiswa pada 1960-an dan 1970-an, perjuangan ketika itu membawa tema penting, lebih jitu membumi, menyentuh akar umbi dan hati nurani rakyat. Perjuangan mereka misalnya untuk memartabatkan bahasa Melayu, kemiskinan rakyat dan kejatuhan harga getah yang lebih dekat kepada suara nurani rakyat serta wibawa bangsa. Akibatnya, suara dan perjuangan mahasiswa dipasung dengan wujudnya Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971. Pemimpin mahasiswa ditangkap, dipenjara dan ada yang membawa diri lari ke luar negara. Pokoknya, wacana mahasiswa ketika itu mendukung satu tema dan gagasan besar memartabatkan perjuangan bangsa.

Demonstrasi terbaru oleh segelintir mahasiswa ini menampilkan citra dan wajah yang berlainan. Di sekitar persoalan dan isu yang diketengahkan, nyata perjuangan mereka menampilkan satu watak bahawa lumpuhnya wawasan dan idealisme golongan itu. Membawa isu terpinggir, remeh-temeh serta dangkal nyata membelenggu dimensi perjuangan kumpulan serpihan ini. Mengapa dikatakan demikian?

Pertama, sebuah IPTS berbeza sama sekali dengan institusi pengajian tinggi awam (IPTA). Walaupun falsafah dan fungsi IPTS adalah mendukung dasar pendidikan tinggi negara, matlamat IPTS pada akhirnya ialah kemandirian dari sudut kewangan. Berbanding IPTA yang mendapat sokongan dana dan pembiayaan kerajaan, geran penyelidikan dan inovasi serta sokongan berterusan kerajaan dalam pelbagai bentuk yang lain, IPTS secara umumnya beroperasi bersendirian, mencari duit dan mencipta laba menerusi cara yang diharuskan. Kutipan yuran pelajar adalah satu kaedah bahkan menjadi cara yang paling utama.

Menerusi kutipan yuran itulah, sesebuah IPTS menyokong kesinambungan hayatnya. Ia termasuk belanja operasi, pembayaran gaji dan emolumen, menyediakan kemudahan Pengajaran dan Pembelajaran (P&P), kemudahan prasarana, penyelenggaraan kemudahan, bayaran bil dan utiliti, perkhidmatan perpustakaan, makmal bahasa dan multimedia serta kemudahan lain yang perlu disediakan menurut piawaian sebuah institusi pengajian tinggi. Akibat perbelanjaan dan kos yang tinggi terus menerus meningkat saban tahun, maka tidaklah mengejutkan ada laporan sebelum ini menyebut sesetengah IPTS terpaksa gulung tikar.

Jangan juga dilupakan, IPTS perlu melakukan kerja promosi dan pemasaran secara bersendirian untuk mencari pelajar. IPTS tidak mempunyai pusat sehenti (one stop centre) seperti Unit Pusat Universiti (UPU) yang memproses kemasukan pelajar terus ke IPTA. Perbelanjaan dan kos bagi pengiklanan serta pemasaran adalah tinggi, kerja yang dilakukan sulit dan sukar di samping memerlukan inisiatif yang tinggi, perancangan strategik, tersusun dan komprehensif. Apatah lagi jika aktiviti pemasaran membabitkan pemasaran antarabangsa, kosnya tentulah lebih mahal dan tinggi. Semua perbelanjaan yang dilabur bagi tujuan pemasaran dan promosi belum tentu berbaloi andainya pelajar tidak datang belajar ke sesebuah IPTS.

Persaingan IPTS nyata semakin sengit. Kini ada 37 kolej universiti dan universiti swasta dan lebih 500 kolej swasta bersaing untuk merebut segmen pasaran sama. Lazimnya, pelajar yang berkelulusan cemerlang cenderung memilih atau dipilih memasuki IPTA. Baki yang lain itulah, sesetengahnya hanya berkelulusan minimum yang hendak direbut untuk memasuki IPTS.

Tanggungjawab IPTS menggalas misi besar, menampung sejumlah pelajar yang tidak mampu ditampung IPTA. Ini misi nasional. Dalam kerangka yang lebih besar, IPTS perlu bersama-sama menjayakan agenda nasional memartabatkan agenda pendidikan tinggi, memacu pertumbuhan ekonomi negara dan menjana modal insan berkualiti tinggi.

Kedua, kerana sifatnya yang perlu bersaing dan berdikari, pengurusan IPTS bertanggungjawab melapor kepada lembaga pengarah, pemegang kepentingan dan sesetengahnya langsung kepada pemegang saham. Laporan tahunan kewangan yang mencatatkan defisit tentulah meletakkan pengurusan IPTS tertekan, meresahkan, menjejaskan operasi organisasi dan kemungkinan membawa kepada tragedi gulung tikar. Perbezaan ini amat ketara dengan operasi IPTA yang dijaga rapi oleh pemegang kepentingannya, iaitu kerajaan sendiri. IPTS lebih terbuka untuk menjadi muflis jika penyata dan kedudukan kewangannya goyah.

Kenyataan dan garis penting inilah yang gagal untuk difahami kebanyakan pelajar, malah ibu bapa yang menghantar anak mereka menuntut di IPTS. Mujur agensi seperti Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) turut menyediakan dana pinjaman kepada pelajar IPTS. Pinjaman itulah yang membantu pelajar membiayai pengajian mereka selama tiga atau empat tahun di universiti. Namun, pinjaman pengajian itu tidaklah seperti biasiswa. Dengan keterbatasan PTPTN yang terpaksa memikul tanggungjawab sosial begitu besar, ia tentulah tidak berupaya menyediakan jumlah pinjaman yang besar kepada setiap pelajar. PTPTN turut bertanggungjawab menaja pelajar IPTA.

Maka, sebarang tuntutan untuk menaikkan kadar pinjaman adalah tertakluk sepenuhnya kepada budi bicara dan kuasa PTPTN, bukan pengusaha IPTS. Sekali lagi, bayangkan senario buruk jika PTPTN menutup terus saluran penyediaan dana pinjaman kepada pelajar IPTS. Sesebuah IPTS memang bergantung kepada komitmen sebuah agensi besar seperti PTPTN kerana hampir 70 hingga 80 peratus pelajarnya bergantung kepada dana pinjaman berkenaan.

Dana pinjaman yang diterima pelajar diguna membayar yuran pengajian bukanlah mutlak sepenuhnya masuk ke kantung kewangan universiti. Sebahagian dana itu dipulangkan bagi kepentingan pelajar, termasuk penyediaan kemudahan P&P, kemudahan dan prasarana. IPTS bukanlah organisasi tamak untuk mencipta keuntungan berlipat ganda. Sejak beberapa tahun beroperasi IPTS terpaksa ditampung menerusi dana asnaf fisabilillah disalurkan syarikat induk Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dalam bentuk pembiayaan geran tahunan untuk membiayai gaji dan emolumen kakitangan. Hakikat ini tidaklah difahami oleh kumpulan serpihan pelajar yang berdemonstrasi menuntut penurunan harga yuran pengajian.

Ditelan mati emak, diluah mati bapa. Pepatah ini sesuai untuk menggambarkan IPTS yang berada dalam kedudukan serba salah. Melayan dan menerima sepenuhnya tuntutan pelajar agar menurunkan yuran pengajian pada analisis akhirnya pasti menjejaskan operasi pengurusan. Menolak tuntutan itu pastilah meletakkan pengurusan ditohmah kononnya mengetepikan prinsip keadilan, tamak, boros dan sebarang kutukan lain bukan saja oleh pelajar berkepentingan sempit seperti GMS, tetapi mungkin sesetengah ibu bapa yang tidak memahami situasi sebenar perjalanan operasi sesebuah IPTS.

Jika dibiarkan perangai dan gelagat kelakuan anak muda ini, ia ibarat kaduk naik junjung, ular lidi menjadi naga. Kebebasan bukanlah mutlak kerana di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Mereka yang menebar angin pastilah menuai badai. Tindakan pelajar berhimpun secara tidak bertanggungjawab perlu menerima hukuman setimpal mengikut hukum dan ketetapan peraturan undang-undang. Mereka menjejaskan sebuah kehidupan kampus yang harmoni. KUIS bermula sejak 1995 sebagai sebuah kolej, sebuah entiti yang kecil, serba sederhana, dan menumpang premis di sebuah sekolah di Shah Alam. Hanya pada 2002, KUIS berpindah ke kampus tetap di Bandar Seri Putra, bangunan yang dibina hasil inisiatif kerajaan Selangor ketika itu.

Pada 2004, KUIS dinaik taraf sebagai sebuah Kolej Universiti menerusi sedikit keberanian dan iltizam untuk turut sama memacu agenda pendidikan tinggi negara. Kini ia dalam proses permohonan untuk dinaik taraf sebagai sebuah universiti penuh.

Segelintir ahli GMS ini menampilkan wacana tohor, serba dangkal dan minda terkepung apabila menggerakkan segelintir mahasiswa untuk berdemonstrasi. Ibarat meludah ke langit, terkena batang hidung sendiri, menepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri. Kejahilan adalah kezaliman. Agenda perjuangan kumpulan serpihan GMS hambar, kosong, tidak bermaya, tidak langsung berguna dan bermakna.


Oleh Mohd Shah Abdullah

Timbalan Rektor Pembangunan Korporat dan Pengantarabangsaan KUIS

http://www.bharian.com.my/Wednesday/Rencana/20091125005743/Article/index_html

Sunday, December 6, 2009

4 GENERASI YDP CAWANGAN BANGI


4 GENERASI YDP BANGI :-

Generasi 1 : Sdr Zafrullah

Generasi 2 : Sdr Shafiezan

Generasi 3 : Sdr Abdul Hafiz

Generasi 4 : Sdr Muzakkir
Generasi 5 : ?

Siapakah yang akan mewarisi kegemilangan CAWANGAN BANGI nanti untuk meneruskan rentak dakwah dalam memperjuangkan agama Islam...

Nantikan muktamar CAWANGAN BANGI pada bulan 1 nanti..Insya Allah

Monday, November 30, 2009

Gurau Senda - Realiti dalam Jemaah Kita



Hidup kita memang selalu dipenuhi dengan gurau senda dengan orang di sekeliling, biasanya kawan-kawan. Mana ada orang yang bergurau dengan dirinya sendiri, betul tak? Maknanya, bila kita bergurau senda, secara tak langsung ia akan melibatkan perasaan orang lain yang mendengar gurauan kita.


Biasanya, orang bergurau untuk menceriakan suasana. Takkan nak buat muka serius sepanjang masa. Macam kebanyakan orang mengatakan, “Hidup mesti ceria”.


Tapi, mari kita teliti, apa yang selalu ada dalam sesebuah gurauan? Lawak yang direka-reka, cerita yang dibuat-buat, perli memerli dan kata mengata antara satu sama lain. Itu antara yang biasa saya temui. Jarang sekali orang bergurau tapi dalam masa yang sama dia tak menipu. Tak sah kalau bergurau, dia tak mengata-ngata (secara bergurau) kat orang lain.


Kebanyakan kita menganggap gurauan adalah perkara biasa. Ada juga yang menyangka menipu dibolehkan ketika bergurau sebab tak membahayakan orang di sekeliling kita. Saya juga pernah menganggap begitu kerana merasakan apa yang kita guraukan hanya mainan semata-mata, bukan betul-betul, dan bukan niat untuk betul-betul berbohong.


Betulkah persepsi macam ni?


Banyak Ketawa Mematikan Hati

Pernahkah anda lihat orang yang ketawa terbahak-bahak, sampai katanya nak pecah perut dan sampai tak cukup udara nak bernafas? Apa yang kita fikir? Pastinya orang tu baru saja lihat atau dengar satu jenaka atau gurauan yang sangat menggelikan hati. Betul tak?


Kita akan ketawa apabila ada sesuatu yang menggeletek hati. Ya, itu memang sesuatu yang normal. Tapi, hakikatnya, di situlah akan timbulnya masalah. Gurauan yang melampau-lampau akan menyebabkan kita banyak ketawa.


Dalam Kitab Ihya’ Ulumiddin karangan Imam Ghazali, beliau menyenaraikan senda gurau sebagai salah satu unsur bahaya yang dibawa oleh lidah. Kata beliau,

Asalnya senda gurau itu tercela dan terlarang, kecuali sekadar sedikit yang dapat dikecualikan daripadanya.[1]

Ini berdasarkan hadis Rasulullah S.A.W.:
Maksudnya: “Jangan engkau berbantahan dan bergurau dengan saudaramu!




Kita dibolehkan bergurau senda tetapi jangan berlebih-lebihan. Kenapa? Kerana ia akan mengundang banyak ketawa. Dan banyak ketawa akan mematikan hati. Dan mungkin akan menjatuhkan maruah diri. Kata Imam Ghazali,

Adapun berlebih-lebihan pada bergurau, maka akan mempusakai banyak tertawa. Dan banyak tertawa itu mematikan hati dan mewarisi kedengkian pada sesetengah keadaan. Dan menjatuhkan kehebatan diri dan kemuliaan. Dan apa yang terlepas dari hal-hal tersebut, maka tidak tercela,” sebagaimana diriwayatkan dari Nabi S.A.W. bahawa baginda bersabda:

Maksudnya: “Sesungguhnya aku bersenda gurau dan aku tidak mengatakan, selain yang benar.[2]




Kita biasa dengar,

Isy dia ni. Ketawa sampai tak ingat dunia!


Hakikatnya begitulah keadaan orang yang ketawa berlebih-lebihan. Larut dalam dunia ketawanya. Sampai lupa dan tak sedar apa yang berlaku di sekelilingnya. Dan lebih parah lagi, ketawanya itu juga menunjukkan kelalaian dari mengingati akhirat.


Nabi S.A.W. bersabda:
Maksudnya: “Jikalau kamu tahu apa yang aku tahu, nescaya pasti kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.[3]



Nilai Gurauan vs Nilai Persaudaraan

Ketawa memang seronok. Tapi menjadi bahan ketawa sangat menyakitkan hati. Hakikatnya, itulah yang selalu ada dalam sesebuah gurauan - mentertawakan orang lain.


Kita mungkin sekadar main-main, kata orang menyakat. Tapi, siapa tahu apa yang dirasai ‘watak utama’ kisah gurauan tersebut?


Mungkin tak kisah, mungkin marah, mungkin kecil hati dan mungkin terus tak bertegur sapa.


Gurauan yang dianggap sekadar main-main boleh menjadi bibit kepada pergaduhan, pertengkaran, tak bertegur sapa dan permusuhan yang berpanjangan antara sesama Muslim. Begitu murahkah nilai persaudaraan dalam Islam sehingga kita sanggup menggadaikannya dengan kata-kata gurauan dan mainan yang langsung tiada nilai di sisi Allah?


Rasulullah S.A.W. sendiri telah memberi amaran dalam sabda baginda:
Sesungguhnya orang yang berkata-kata dengan suatu perkataan untuk mentertawakan teman-teman duduknya, akan jatuh dalam api neraka, lebih jauh dari bintang surayya.



Jujur dalam Berjenaka dan Gurau Senda

Sedarkah kita, ketika bergurau senda dengan rakan-rakan, kita mungkin dah berbohong? Berbohong bukan maksud saya betul-betul bercakap bohong. Tapi, hanya sekadar cakap main-main; atau kata orang sekadar mengacah saja.


Soalnya, betul ke kita tak boleh menipu walaupun dengan hanya niat untuk bergurau? Nama pun gurauan, jadi kita bukan berniat untuk betul-betul menipu, hanya sekadar main-main dan tak memudharatkan sesiapa. Dan biasanya, last sekali, kita mesti akan cakap,

Aku main-main je la…

Aku tipu engkau je tadi. Saja nak tengok macam mana reaksi engkau.


Kalau diikutkan logik akal pendek kita, mungkin pandangan tu nampak macam betul. Tapi, mari kita teliti sabda Rasulullah S.A.W. :

Hendaklah kamu jujur. Sesungguhnya kejujuran menunjuk kepada kebaikan. Dan kebaikan menunjuk kepada syurga. Seorang lelaki terus jujur dan mencari kejujuran sehinggalah dia dicatatkan di sisi Allah sebagai seorang yang sangat jujur. Berwaspadalah terhadap dusta. Sesungguhnya dusta menunjuk kepada kejahatan. Dan kejahatan menunjuk kepada neraka. Seorang lelaki terus berdusta dan mencari pendustaan sehingga dia dicatat di sisi Allah sebagai seorang yang sangat berdusta. [4]

Celakalah orang yang memperkatakan sesuatu agar orang lain ketawa, lalu dia berdusta. Celakalah untuknya. Celakalah untuknya.[5]


Apa pun tujuan kita, pendustaan sesekali tidak dibenarkan walaupun hanya untuk bergurau dan berjenaka. Islam mengharuskan gurau senda, keceriaan dan hiburan jiwa, tetapi tidak menjadikannya sebagai pembuka jalan kepada kita untuk berdusta.


Jadi, kalau nak bergurau, pastikan gurauan kita tak ada unsur-unsur penipuan dan pendustaan. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W.:

Maksudnya: “Sesungguhnya aku bersenda gurau dan aku tidak mengatakan, selain yang benar.[6]



Macam mana cara yang betul untuk bergurau? Mari kita susuri sirah Nabi Muhammad S.A.W., bagaimana cara baginda bergurau senda dengan orang-orang di sekeliling baginda.

Suatu hari, seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah S.A.W., meminta tunggangan daripada baginda kerana hendak pulang ke negerinya. Apabila Nabi mendengar permintaan lelaki itu, baginda bersabda: “Sesungguhnya aku akan menunggangkanmu di atas anak unta.” Padahal, pada waktu itu Nabi berkata demikian hanya dengan tujuan untuk bergurau.

Apabila lelaki itu mendengar kata-kata Nabi, dia merasa susah hati kerana memikirkan bagaimana anak unta yang kecil dan lemah boleh ditunggang untuk perjalanan yang jauh. Lalu, lelaki itu berkata, “Apa yang boleh aku buat dengan seekor anak unta? Kalau kamu berikan pada aku, tentulah menjadi beban dan hanya menambahkan kesusahan saja, sebab ia masih kecil dan tidak boleh ditunggang.

Maka Rasulullah S.A.W. berkata, “Adakah yang melahirkan unta itu selain daripada unta betina? Maka itulah yang mahu aku berikan kepadamu iaitu unta besar yang asalnya dilahirkan oleh ibunya.[7]



Lihat bagaimana cara Rasulullah S.A.W. menjaga adab-adab dalam bergurau senda. Baginda tidak sesekali menipu orang yang diajak bergurau, sebaliknya cara baginda ada ‘seninya’ yang tersendiri.


Apa yang saya perhatikan dalam kisah di atas dan beberapa kisah lain, Rasulullah menggunakan kaedah “double meaning” dalam gurauan baginda, iaitu satu kalimah tetapi mempunyai ataupun boleh difahami dalam dua maksud dan keadaan yang berbeza. Jadi, cara sebegitu akan mengelakkan kita daripada berbohong ketika bergurau.


Sayyidina Umar r.a. pernah berkata:
Tahukah kamu mengapa dinamakan gurau senda (al-muzaah) dengan kata-kata al-muzaah?” (maksud asal al-muzaah: alih).

Mereka itu menjawab: “Tidak!

Maka Umar r.a. menjawab:
Kerana senda gurau (al-muzaah) itu, mengalihkan orang yang bergurau daripada kebenaran.


Jadi, berwaspadalah kita dalam setiap gurauan dan kata-kata kita. Setiap apa yang dituturkan oleh kita akan dipertanggungjawabkan ke atas diri kita di akhirat kelak. Gurau senda mampu menghiburkan jiwa dan boleh mengeratkan hubungan sesama Muslim, tapi andai tidak kena caranya, gurau senda boleh melontarkan kita ke dalam azab neraka. Na'uzubillahi min dzalik.

~Wallahu a'lam~


Nota kaki:
[1] Ihya' Ulumiddin, Imam Ghazali, Jilid 4, Bab Bahaya Lidah.
[2] Riwayat Ibnu Abid-Dun-ya dari Abu Hurairah.
[3] Riwayat Bukhari dan Muslim dari Anas dan 'Aisyah r.a.
[4] Riwayat Bukhari dan Muslim.
[5] Riwayat at-Tirmizi.
[6] Riwayat Ibnu Abid-Dun-ya dari Abu Hurairah.
[7] Riwayat Abu daud dan at-Tirmizi dari Anas, Hadis shahih.


* Blog Penulis: dari HATI ke HATI

Kerana Manisnya Pengorbanan

Kerana Manisnya Pengorbanan
sumber : www.iLuvislam.com
Pelukis & Skrip : Han Ri






*********************



***********************





***********************




*********************



*********************


Sunday, November 15, 2009

Usrah PEPIAS BANGI 2 Sesi 2 2009/2010

Assalamualaikum kepada semua keluarga PEPIAS Cawangan Bangi. Dijemput kepada semua ahli PEPIAS untuk hadir ke Usrah PEPIAS BANGI semester baru bagi memeriahkan lagi dan mengimarahkan majlis ilmu ini. Ketetapan seperti berikut :

Tarikh : 16 November 2009 ( ISNIN )

Hari : Isnin

Masa : 8.30 malam

Tempat : BT 1114-KUIS


Semua ahli PEPIAS anda dijemput hadir. Sekiranya ada ahli baru kami mengalu-alukan untuk turut serta sekali. Dijemput juga kepada semua pelajar baru KUIS sesi 2009/2010. Bagi PEPIAS Pusat dan Cawangan lain dijemput juga untuk hadir. Istiqamahlah dalam majlis ilmu. Perbincangan menarik jika niat baik. Datang jangan tak datang. Makin ramai makin meriah.

"Amalan Usrah Merapat Ukhwah Mendekati Allah"

Kehadiran Sesi 1 : 24 orang

p/s=
-siapa yang belum bayar duit yuran, sila bawa sekali pada malam itu dengan bayaran sebanyak rm5 seorang.
- pada malam itu juga akan diedarkan tabung infak PEPIAS

ISFEST 2009

www.isfest09.blogspot.com

Kepada :
SEMUA AHLI PERSATUAN PELAJAR ISLAM SELANGOR DARUL EHSAN (PEPIAS) DAN
HIMPUNAN SENIOR PEPIAS (HISEP)


Saudara/ Saudari,

JEMPUTAN KE MAJLIS PERASMIAAN ISFEST09

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

2. Adalah dimaklumkan bahawa Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan (PEPIAS) dengan kerjasama Majlis Agama Islam Selangor dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor akan mengadakan Festival Pelajar Islam Selangor 2009 (ISFEST09). Sehubungan itu, kami dengan segala hormatnya ingin menjemput saudara/ saudari ke Majlis Perasmiaan ISFEST09. Butiran majlis adalah seperti berikut:

Tarikh : 20 November 2009
Masa : 7.45 Malam
Tempat : Pusat Kovensyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)
Bayaran : Ahli PEPIAS RM 20/ HISEP RM 30
Pakaian : Baju batik

3. Sebarang pertanyaan lanjut boleh terus berhubung dengan urusetia ISFEST09, Saudara Syaifusyafiq b. Shaifuddin di talian 017-9204353/ 013-2557442/ 03-61842943 atau melalui emel isfest09@yahoo. com.

Segala kerjasama daripada pihak saudara/ saudari bagi melancarkan lagi ISFEST09 ini didahului dengan ucapan Jazakallahu khairan kathira. Sekian, Wassalam.

Yang benar,

ZAFRULLAH BIN ARIS
Setiausaha Agung
Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan (PEPIAS)
Merangkap Pengerusi Jawatankuasa Induk Festival Pelajar Islam Selangor 2009 (ISFEST09)
s.k: Sdr. Presiden PEPIAS
Jawatankuasa Kerja PEPIAS Pusat

*Tertakluk kepada pindaan


ATURCARA MAJLIS PERASMIAAN
FESTIVAL PELAJAR ISLAM SELANGOR 2009 (ISFEST09)
Tarikh: 20 NOVEMBER 2009
Masa : 7.45 malam
Tempat: Pusat Kovensyen Kolej Universiti Islam Antrabangsa Selangor

7.45 malam Ketibaan jemputan
8.15 malam Ketibaan tetamu kehormat
8.30 malam Ketibaan Y. A. D. Dato' Setia Haji Mohamad Adzib B. Mohd Isa
Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor
8.35 malam Nyanyian Lagu
• Asmaul Husna
• Persada
8.40 malam Bacaan doa

Ucapan Aluan
Sdr. Zafrullah B. Aris
Pengerusi Jawatankuasa Induk IsFesT09

Ucaptama “Perjalanan Satu Arah dan Azam: Memperkasa Generasi Muda,
Membina Tamadun Khayra Ummah”
Ybhg. Prof. Dr. Sidek Baba
Pengerusi Jawatankuasa Da’wah Negeri (MAIS)

Ucapan Perasmian Festival Pelajar Islam Selangor 2009
Y. A. D. Dato' Setia Haji Mohamad Adzib B. Mohd Isa
Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor

9.45 malam Majlis Makan Malam
Persembahan

11.30 malam Bersurai

Friday, November 13, 2009

- Wacana Aktivis Muda Islam -


Merupakan penganjuran yang julung kalinya dianjurkan Persatuan Pelajar Islam Selangor pada tahun ini. Membariskan tiga ahli Panel hebat iaitu:

1) Encik Nizal Mohamad
Merupakan bekas pengacara TV3, Rancangan Malaysia Hari Ini. Beliau merupakan seorang yang bergiat aktif dalam aktiviti sosial dan dakwah khususnya dalam lapangan media. Beliau juga merupakan Mantan Presiden PEPIAS yang pertama.

2) Cikgu Azmi Abdul Hamid Beliau merupakan Presiden TERAS Pengupayaan Melayu yang masih lagi bergiat aktif dalam lapangan dakwah. Beliau juga seorang aktivis yang berjiwa rakyat. Mantan pimpinan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

3) Saudara Amidi Bin Abd Manan
Seorang guru muda yang banyak terlibat dengan kegiatan aktivis sejak diperingkat pelajar. Sekarang merupakan Timbalan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

Nantikan Wacana Ilmiah (Wacana Aktivis Muda Islam) yang akan dikupas oleh ketiga-tiga panelis ini pada:

Tarikh: 21 November 2009
Hari: Sabtu
Masa: 8.30 Malam

Tempat: Pusat Konvensyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)

* Datanglah Beramai-ramai memeriahkan lagi majlis ini

" Gegar Remaja Islam!!"


Penganjuran IsFesT 09 pada kali ini juga mengetengahkan sasaran para remaja yang sedang meningkat matang. Justeru bagi melahirkan lebih ramai tenaga mahir yang mampu menyumbang untuk negara, GEGAR Remaja Islam dianjurkan.



GEGAR bakal menghimpunkan remaja-remaja sekitar selangor bagi memantap dan menerobos potensi yang dimiliki.


Justeru itu GEGAR Remaja Islam ini juga bakal melahirkan insan-insan yang cemerlang dalam akademik dan jatidiri selaras dengan modal insan yang diimpi-impikan.


Dijemput kepada semua remaja berumur 15 tahun ke atas dari sekolah2 sekitar Selangor untuk menyertainya:

Tarikh: 21/11/2009

Hari: Sabtu

Masa: 8 Pagi - 4.30 Petang
Tempat: Pusat konvensyen Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS)


*Datanglah Beramai-Ramai!!

Friday, November 6, 2009

Usrah PEPIAS BANGI 1 Sesi 2 2009/2010

Assalamualaikum kepada semua keluarga PEPIAS Cawangan Bangi. Dijemput kepada semua ahli PEPIAS untuk hadir ke Usrah PEPIAS BANGI semester baru bagi memeriahkan lagi dan mengimarahkan majlis ilmu ini. Ketetapan seperti berikut :

Tarikh : 9 November 2009 ( ISNIN )

Hari : Isnin

Masa : 8.30 malam

Tempat : BT 1114


Semua ahli PEPIAS anda dijemput hadir. Sekiranya ada ahli baru kami mengalu-alukan untuk turut serta sekali. Dijemput juga kepada semua pelajar baru KUIS sesi 2009/2010. Bagi PEPIAS Pusat dan Cawangan lain dijemput juga untuk hadir. Istiqamahlah dalam majlis ilmu. Perbincangan menarik jika niat baik. Datang jangan tak datang. Makin ramai makin meriah.

"Amalan Usrah Merapat Ukhwah Mendekati Allah"

p/s=
-siapa yang belum bayar duit yuran, sila bawa sekali pada malam itu dengan bayaran sebanyak rm5 seorang.
- pada malam itu juga akan diedarkan tabung infak PEPIAS

Thursday, November 5, 2009

KetidakberSAMAan punca MASALAH

Salam semua.
Rase sepi apabila PEPIAS BANGI tidak update blog nye..
Pasti ramai yang ternanti...
tidak mengapa...biarlah semua merindui dengan PEPIAS BANGI...
dengan itu mungkin akan lebh kuat lagi ikatan ukhwah kita bersama...

Baiklah, sepanjang beberapa minggu ini, banyak isu yang telah timbul, sehinggakan kita sendiri leka dan alpa dengan apa yang berlaku. Tuduhan melulu dan cepat melatah semakin melekat di kalangan ahli kita. Nilai-nilai murni semakin jauh di dalah hati. Kebersamaan dalam program hanya dalam pergerakan tapi bukan dengan kesatuan hati. Semua ini seakan berlaku hanya sebagai lakonan sahaja. Terdapat pengarah dan pelakon-pelakonnya.

Kebersamaan kita di jalan ini adalah kerana wujudnya kasih sayang dan cinta Allah dalam hati-hati kita. Mahal dan istimewanya kebersamaan kita pernah dituturkan oleh Saidina Umar Al-Khattab r.a dalam kata-katanya: “Tidak ada nikmat Allah yang lebih baik bagi seseorang setelah ia masuk Islam melainkan nikmat memiliki saudara yang soleh.” Sahabat Rasulullah yang terkenal ketegasannya dalam membela kebenaran itu kemudian menyambung, “Jika di antara kalian ada yang merasa senang dengan saudaranya yang lain, hendaklah ia pegang saudaranya itu dengan kuat.” Kerana itu saudaraku, janganlah kita berjauhan daripada orang-orang soleh dan kuatkanlah tekad untuk tetap teguh bersama-sama di jalan ini.

Namun, perkara ini seakan hanya sebagai bahan bacaan bukannya amalan. Tuntutan kebersamaan hati sudah diendahkan oleh semua pihak. Pimpinan dengan ahli seakan semakin jauh. Haluan yang dibawa oleh setiap pimpinan juga berlainan sehingga mengucar-kacirkan ahlinya. Ia berlaku di semua peringkat bukan hanya dalam gerakan dakwah kita tapi kebanyakan organisasi persatuan turut mengalami masalah yang sama. Si ahli menyalahkan pimpinan dan si pimpinan menuntut lebih-lebih pada si ahlinya.

Renungkan kembali wahai sahabat-sahabat sekalian, apa pengorbanan kita selama ini pada gerakan dakwah kita. Kita kerap menuduh dan melatah apa yang berlaku. Cuba cermin diri kita sendiri. Budaya apa yang telah kita bawa dalam gerakan kita. Sungguh menyedihkan ia berlaku dikalangan kita walaupun sudah ditarbiah dengan macama-macam program yang disertai dan dianjurkan. Mungkin si ahli nya tidak nampak ape yang pimpinan telah buat sehinggakan mengharap sesuatu yang mustahil. Si ahli tidak reti untuk appreciate ape yang telah dilaksanakan oleh pimpinan kita. Sepatutnya tidak berlaku perkara ini.

Perbezaan pandangan adalah perkara biasa yang berlaku dalam mana-mana isu yang berlaku dan ada juga sehinggakan melahirkan pelbagai aliran pemikiran dan kumpulan biarpun dalam satu syahadah dan agama. Dalam sejarah umat Islam sudah banyak aliran fahaman yang diwujudkan sebagai mana bermula daripada mazhab sehinggalah kepada puak-puak yang berorientasikan fahaman politik. Namun, kita hendak ke lihat timbulnye puak-puak dalam gerakan kita. Apa yang kami nampak, gerakan kita seakan ke arah tu. Ada puak mengajak dan ada puak menghasut. Sungguh memalukan sekiranya ia menjadi realiti. Kita orang diberi akal mungkin boleh berfikir jalan yang terbaik untuk membincangkan isu yang timbul. Bukannya cakap-cakap belakang sehinggakan menimbulkan syak yang negatif kepada gerakan.

Syak itu sangat negatif pada kita semua. Dengan syak itu lah telah mebuatkan kita terikut 'nasihat' syaitan supaya menjatuhkan seseorang. Nilai persaudaraan dilupakan dan telah semakin jauh di lubuk hati masing-masing. Sekiranya setiap diri kita mempunyai prasangka syak yang buruk maka timbullah pelbagai cerita yang boleh menjatuhkan maruah seseorang.

Ada kalangan kita yang mengajak sesama kita untuk pergi program lain tapi terlupa hendak mengingatkan mereka tentang nilai-nilai dalam gerakan kita. Nilai Sosial entah ke mane-mane. Keutamaan kepada program gerakan telah diabaikan. Lebih mementingkan program konsultan sehinggakan lupa jemaah sendiri. Ada yang menghasut supaya tidak ikut program-program gerakan. Budaya ini semakin merebak dan perlu diatasi dengan segera. Ahli-ahli seperti inilah perlu ditapis dan diingatkan.

Mana-mana pimpinan yang wujud di dunia ini perlulah tahu nilai dan fungsi masing-masing. Misalnya dalam gerakan kita. tarikan ahli di bawah amat penting supaya dapat bersama-sama dengan pimpinan untuk menggerakkan gerakan dakwah ini. Tapi lain pula jadi nya. Ada pimpinan yang ingin menuju ke Kelantan, ade pimpinan yang menuju ke Johor dan ade juga hendak ke Thailand. Manakala si ahlinya pula terpecah ke bebrapa bahagian. Inilah juga punca kebersamaan dalam misi dan visi tidak tercapai. Tidak kira lah pimpinan bahagian atau atasan. Bukan hendak menjatuhkan seseorang tapi inilah yang perlu kta perbaiki sekarang. Terdapat pimpinan yang mahu menguatkan ahlinya dengan mengumpul seberapa ramai yang ade, ade juga pimpinan yang 'touch n Go, dan ada juga yang seperti meyuruh ahlinya lakukan gerakan ini seperti hotel yang boleh check in dan check out.

Oleh itu, ingatlah wahai semua sahabat, realiti pimpinan dan ahli sekarang amatlah berlainan dari dulu. Kami harap semua tidak cepat melatah dengan keluaran kali ini, cuma perkara ini juga terkena batang hidung kami. Kami sedar dengan apa yang berlaku. Kita perlu mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan ini agar tidak mudaratkan semua. Sistem tamrin perlu dipertingkatkan. Tarbiah hati perlu diperkuatkan. Mungkin kita perlu lakukan beberapa penapisan terhadap ahli dan pimpinan yang ada. Penapisan itu perlu lah diperkuatkan agar si ahli tidak jadi seperti paku pakis dan si pemimpin jadi seperti pengarah filem sahaja. Fungsi masing-masing perlu lah diperjelaskan. Skearang bukannya masa untuk kita salahkan sesiapa tapi kita perbetulkan apa yang berlaku. Masalah dan isu yang timbul kita buat 'post mortem' agar tidak diperbesarkan.

jadi, kita hendaklah same-same selepas ini untuk satukan hatikan kita supaya tetap dengan gerakan. Pimpinan dan ahli tidak wujud jurang yang jauh. Ketidakbersamaan hati lah menjadi punca perkara-perkaa ini berlaku. Tiada lagi perselisihan antara satu sama lain. Jika ada masalah, kita bincang dari hati ke hati. jangan perbesarkan isu yang terjadi. jangan cepat melatah dan menuduh orang. Sentiasa berfikiran rasional. dan kadang-kadang kita perlu cermin diri kita dulu sebelum tembak orang lain. Mulakan lah selepas ini dengan perkara-perkara baik dan murni.

Pertajamkan mata hati kita. Jangan kotori dengan noda-noda dosa yang membuatnya menjadi hitam. Hati orang beriman selalunya memiliki firasat untuk menilai sesuatu. Firasat keimanan namanya. Ia akan membantu kita untuk menemukan kebenaran. Seterusnya, menyendirilah bersama Allah. Jejaklah kaki di lantai masjid dan mengadulah pada Allah. Bermunajatlah kepada Allah bila saja engkau mahu kerana tiada perantara mahupun penghalang antara dirimu dengan Allah. Rasakanlah kebenaran yang disampaikan oleh Muslim Bin Yasar rahimahullah, “Tidak ada kenikmatan yang melebihi kenikmatan dalam bermunajat kepada Allah.”

Marilah kita sujud di hadapanNya, saudaraku. Syukurilah segala kebaikan, kemurahan, kasih dan sayang Allah kepada kita. Berterima kasihlah atas segala kurnia dan kesempatan, nikmat hidup, cinta dan kelembutanNya.

Jangan sia-siakan setiap kesempatan, ruang dan peluang yang kita ada untuk beramal soleh kerana setiap kali fajar pagi merekah, maka hari akan menyeru manusia, “Wahai anak adam, aku adalah hari baru. Amal-amalmu disaksikan pada hari ini. Manfaatkanlah aku kerana aku tidak akan kembali lagi hingga hari kiamat.”


Demikian sahaja dari kami, semoga keluaran ini dapat menyedarkan kita semua. Mungkin ada kekurangan dalam isi penyampaian tapi ambillah yang baik sebagai panduan kita bersama. Tidak kira mana cawangan atau pimpinan , marilah sama-sama kita gabungkan tangan kita, satukan hati kita untuk menuju jalan yang Satu. InsyaAllah

Wednesday, October 28, 2009

Kerajaan kuat kuasa harga minimum rokok 1 Januari 2010

Kerajaan kuat kuasa harga minimum rokok

1 Januari 2010


KUALA LUMPUR: Kerajaan akan menetapkan peraturan harga minimum rokok berkuat kuasa 1 Januari tahun depan bagi menghalang lebih ramai rakyat terutama golongan muda merokok.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata untuk pastikan golongan tertentu terutama remaja sukar mendapat rokok dan kawal lambakan rokok murah masuk ke negara selepas Afta dikuatkuasakan mulai 2010.

"Kita sudah hantar ke Pejabat Peguam Negara setuju dengan cadangan ini untuk diwartakan mulai 1 Januari 2010," katanya di lobi Parlimen, sebentar tadi.


sumber : berita harian online, 28 oktober 2009

PEPIAS BANGI menyokong tindakan ini!!!

Monday, October 26, 2009

Pertemuan Dua Hala PEPIAS dengan Prof Dato' Rektor





Pada 19 Oktober 2009 yang lalu, satu lagi perjumpaan bersejarah antara pihak PEPIAS dan KUIS. PEPIAS yang diwakili oleh Sdr Zafrul, Sdr Adri, Sdr Muzakkir dan Sdri Hanis telah bersama-sama ke pejabat Dato Rektor unutk menyampaikan watikah perlantikan sebagai Penasihat Festival Pelajar Islam Selangor.

Alhamdulillah, Ybhg Prof Dato Hj Adanan b. Isman, Rektor KUIS telah bersetuju untuk menjadi penasihat bagi program ini yang akan dijalankan di KUIS pada 20 - 22 Nobember 2009.
Dalam pertemuan ini, Prof Dato', telah mencadangkan pertukaran nama festival kepada multaqa agar nampak lebih Islamik. Menurut Prof Dato, multaqa ini bermaksud pertemuan dan ia amat bersesuaian dengan program yang dianjurkan ini. Prof Dato' merupakan anggota ABIM dan pernah menyandang sebagai YDP ABIM bahagian Klang.

Sekali lagi, Sdr. Muzakkir selaku Pengerusi PEPIAS BANGI mengambil peluang yang ada untuk menceritakan PEPIAS di KUIS. ALhamdulillah ia membuahkan hasil kerana Prof Dato' tiada halangan untuk membenarkan gerakan dakwah PEPIAS ini terus bergerak aktif di KUIS. Namun, beliau mengingatkan agar pelajaran tidak diabaikan dan mengharapkan ia tidak berbaur politik. Prof Dato' juga menyeru agar PEPIAS di KUIS ini mampu berkolabarasi dengan Majlis Perwakilan Mahasiswa KUIS dalam menjalankan aktiviti bersama.

PEPIAS BANGI (KUIS) berharap pertemuan dengan kedua-dua pemimpin tertinggi di KUIS ini mampu memberi peluang gerakan dakwah di KUIS dan sekitar BANGI dapat dipertingkatkan lagi selepas ini dengan menambah dan menguatkan ahli jemaahnya. Segala aktiviti yang dianjurkan oleh PEPIAS BANGI selepas ini seperti usrah, edaran pamplet atau buletin dan lain-lain tidak perlu dikhuatiri lagi kerana persatuan ini bukanlah persatuan haram.

Terima kasih, Syukran jazilan buat semua pihak yang menyokong. Kami menyambut baik semua sokongan dan bantuan yang diberikan.

Pertemuan Dua Hala PEPIAS dengan Timbalan Rektor KUIS







Gambar-gambar ini memaparkan peristiwa bersejarah dalah kalendar PEPIAS kerana pada 16 Oktober 2009 jam 9.30 pagi satu pertemuan telah ditetapkan antara PEPIAS dengan Timbalan Rektor Korporat dan Pengantarabangsaan KUIS, Tn Hj Ahmad Shah b Abdullah di pejabat beliau. PEPIAS diwakili seramai 5 orang iaitu Sdr Zafrul, Sdr, Syamel, Sdr Adri, Sdr Muzakkir dan Sdri Hanis.



Pertemuan ini adalah bagi membincangkan tentang permohonan tempat dan kerjasama dengan pihak KUIS untuk menjayakan Festival Pelajar Islam Selangor 2009 di KUIS pada 20 hingga 22 November 2009. Alhamdulillah, pihak KUIS menerima permohonan kami dan berharap ada perbincangan susulan selepas ini.



Selain itu, Sdr Muzakkir selaku Pengerusi PEPIAS cawangan Bangi (KUIS) juga telah mengambil kesempatan dalam pertemuan ini untuk membincangkan pergerakan PEPIAS di KUIS. Sekali lagi, pihak KUIS memberi respon yang baik sekali gus membuka lembaran baru buat warga PEPIAS BANGI supaya dapat bergerak secara aktif di KUIS tanpa perlu merisaukan status yang di putarbelitkan selama ini. Pihak KUIS membenarkan kita bergerak aktif disini namun diingatkan tidak barbaur politik. Perkara ini disambut baik oleh kedua-dua pihak. Terima kasih.



Oleh itu, diingatkan kepada semua, PEPIAS di KUIS bukanlah persatuan haram dan tidak boleh disertai. Selepas ini peluang yang terbuka luas ini dapatlah semua pihak yang berminat untuk sertai PEPIAS bagi meneruskan perjuangan dakwah agar dapat mengambil kesempatan ini sebaik-baiknya.

Mesyuarat Pimpinan PEPIAS Cawangan Bangi kali ke 5 Sesi 2009/2010

Assalamualaikum kepada semua Jawatankuasa Pimpinan PEPIAS Cawangan Bangi.

Dijemput kepada semua jawatankuasa Pimpinan PEPIAS Cawangan Bangi untuk hadir ke Meeting PEPIAS BANGI bagi membincangkan beberapa agenda yang berbangkit. Ketetapan seperti berikut :

Tarikh : 28 OktoBer 2009
Hari : Rabu
Masa : 8.30 malam
Tempat : BT 1114

Kehadiran adalah diwajibkan. Sila bawa fail masing-masing sebagai rujukan.

Agenda :

Tazkirah/Usrah

Ucapan Alauan/Selamat Datang Pengerusi

Ahli baru

Aktiviti Semester baru

Usul Muktamar

Tuan Rumah Muktamar

Hal-hal berbangkit


Terima kasih....



Wednesday, October 21, 2009

Festival Pelajar Islam Selangor ( IsFesT 09)

Festival Pelajar Islam Selangor (IsFesT 09) yang dianjurkan buat julung kali ini adalah satu evolusi baru bagi mengumpulkan kelompok pelajar, mahasiswa dan belia di sekitar negeri Selangor sebagai medan jaringan untuk mencapai kecemerlangan di masa akan datang .

Festival
Pelajar Islam Selangor ini merupakan anjuran pertama kali oleh persatuan Pelajar Islam Selangor (PEPIAS) yang mengetengahkan beberapa agenda seperti Wacana Ilmu, Seminar Pengajian Tinggi, Hari Keluarga, Festival Pelajar Islam Selangor & Makan Malam PEPIAS. Pengisytiharan Bangi sebagai Bandar Ilmu menarik perhatian kami untuk memilih Bangi sebagai tempat untuk mengadakan festival ini.

Pemilihan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) sebagai tempat berlangsungnya Festival ini kerana KUIS merupakan salah satu IPTS yang berada dibawah tanggungjawab kerajaan Negeri Selangor dan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) bersesuaian dengan sasaran festival iaitu pelajar, mahasiswa dan belia di sekitar negeri Selangor. Disamping itu juga, dekorasi KUIS yang indah dan permai sesuai dijadikan tempat festival untuk memberi inspirasi dan ilham kepada peserta.


Persiapan dalam memberikan yang terbaik kepada ummah pada hari ini merupakan satu keperluan yang bukan sekadar memberikan nilai tambah kepada generasi masa kini , tetapi sudah menjadi keperluan yang mendesak. Ini disebabkan oleh banyak faktor serta serangan dari segenap sudut oleh musuh-musuh Islam. Atas kesedaran inilah, maka program Festival Pelajar Islam Selangor 2009 ini disusun, sesuai dengan proses memperbaiki halatuju serta memperbaiki perjalanan pergerakan Pelajar Islam Selangor yang menyumbang kepada masyarakat secara berterusan.


OBJEKTIF IsFesT 09


1. Mengumpul dan membina jaringan antara pelajar-pelajar Islam seluruh negeri Selangor.

2. Memantapkan generasi pelajar secara menyeluruh merangkumi aspek Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek dan Sosial.

3. Memperkasa aktivis muda Islam untuk bergerak memenuhi keperluan perkhidmatan kepada ummah disamping merangka pergerakan persatuan untuk masa hadapan.



Jangkamasa Program:

3 Hari 2 Malam (20-22 November 2009)


Tempat:

Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Bangi, Selangor.

SELAMAT DATANG BUAT WARGA BARU DAN LAMA KUIS ( PEPIAS )

Assalamualaikum...

Sudah lama tidak kami mengupdate blog ini. Bukan sengaja tapi tidak disengajakan. Biasalah tangan kita hanya ade 2 dan jari cukup 10. Kerja pula bertimbun-timbun. Apa2pun kesempatan ini kami ingin memohon maaf kepada pembaca setia blog PEPIAS BANGI ini.

Terlebih dahulu, kami dari pihak Jawatankuasa PEPIAS BANGI mengucapkan Selamat Datang kepada adik-adik PEPIAS yang sudi masuk ke Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor yang menjadi pusat utama gerakan Pepias cawangan Bangi. Semoga keaktifan anda selama ini dapat diteruskan di cawangan Bangi. Kami sentiasa terbuka untuk membantu anda semua.

Mungkin selepas ini anda pula sebagai pewaris gerakan PEPIAS di Bangi khususnya dan KUIS secara amnya. Jangan lah menutupi peluang anda ketika berada disini. Lebarkan lah sayap perjuangan kita bersama. Selepas ini sudi2 lah datang ke usrah Pepias dan meramaikan keluarga besar Pepias di KUIS ini.

Untuk makluman adik-adik baru yang masuk KUIS ingatlah misi kami di cawangan Bangi ini ialah ingin meramaikan ahli lelaki dan memiliki kenderaan rasmi PEPIAS selain memastikan pengurusan cawangan BAngi dalam keadaan terurus dan tersusun. Bantuan anda amatlah di alu-alukan. Bila kita sudah bersatu hati, maka gerak kerja kita akan lebih mudah. InsyaALLAH!

Kami dari Jawatankuasa Pepias Cawangan Bangi juga mengucapkan Selamat Datang kepada ahli keluarga Pepias lama yang telah kembali daripada bercuti di rumah masing-masing sepanjang 1 bulan ini. Ahlan wasahlan danSelamat Kembali. Semoga semua sihat dan berada dalam keadaan yang baik selepas pulang ini..

Ingatlah sahabat-sahabat sekalian, kita masih perlu meneruskan gerak kerja kita yang telah kita sama-sama canangkan sebelum ini. Semoga sahabat sekalian, masih mampu melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah dan amanah sebagai hamba Allah.

Jangan lupa untuk mendaftarkan diri dalam register course dan Qaryah sekembalinya ke KUIS. Ha..dah dapat result jangan lah lupa untuk berkongsi dengan ahli keluarga dan sahabat-sahabat. Harap-harap semua dapat keputusan yang terbaik buat diri. Bagi yang rasa tidak berpuas hati dengan keputusan masing-masing, janganlah rasa putus semangat kerana sebenarnya ada hikmah disebaliknya. Maka tugas kita lah untuk menganalisis dan mengkaji diri kita semula dengan apa yang kita lakukan selama ini.

Buat makluman semua, pergerakan aktif PEPIAS BANGI di KUIS telah di maklumkan kepada pihak KUIS terutama sekali Rektor dan Tn Hj Mohd Shah ( TR1). Semua ini telah dicapai semasa perbincangan dua hala antara PEPIAS dengan pihak KUIS. Oleh itu, anda semua tidak perlu risau dengan pergerakan PEPIAS di KUIS kerana persatuan ini bukanlah persatuan haram di KUIS walaupun tidak berdaftar kerana persatuan ini bukan berlandaskan politik tapi berpeganag kepada dakwah Al-quran dan As-Sunnah. Jadi, selepas ini tidaklah kedengaran lagi cakap-cakap belakang mengenai PEPIAS di KUIS. Sebarkan!!!.

Baiklah, disini ingin diingatkan kepada semua ahli PEPIAS, insyaAllah Usrah Pepias cawangan Bangi Sesi 2 2009/2010 akan diadakan pada 2 November 2009 di bt1114. Diharapkan anda semua dapat menghadirkan diri untuk kita sama-sama memeriahkan majlis ilmu ini. Silalah maklumkan kepada semua ahli pepias yang lain. Buat adik-adik yang baru masuk, anda juga dijemput untuk hadirkan diri dalam Usrah ini.


Kami sekali lagi memohon kerjasama dari semua ahli PEPIAS Bangi untuk kita mengerakkan kerja kita ini secara bersama. Akhir sekali, kami sekali lagi mengucapkan Selamat Datang dan Kembali kepada semua warga Pepias cawangan Bangi terutama sekali buat adik-adik yang baru masuk KUIS.

Sunday, October 11, 2009

PEPIAS menyokong Laporan Polis ABIM Selangor terhadap SIS

Sumber: MalaysiaKini

Isu Kartika: Abim buat 11 laporan polis terhadap SIS
Jimadie Shah Othman
Okt 9, 09
5:38pm



Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Selangor hari ini membuat sebelas laporan polis terhadap NGO hak wanita, Sisters in Islam (SIS), yang didakwanya menghasut dan melakukan provokasi berhubung kontroversi hukuman sebat terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno.

Yang dipertuanya, Mohd Zawawi Ahmad Mughni berkata, lapan aduan dibuat melalui cawangan pertubuhan itu di seluruh Selangor pagi tadi.

Manakala tiga lagi dibuat petang ini di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam," katanya.

"Esok kita jangka 20 laporan lagi akan menyusul," katanya kepada Malaysiakini di depan IPD tersebut.

Mohd Zawawi yang membuat aduan polis itu bagi pihak Abim Selangor berkata, pihaknya meminta polis menyiasat SIS dan NGO lain yang bergabung dalam Kumpulan Bertindak Menentang Keganasan Terhadap Wanita (JAG) - kerana didakwanya, mendesak kerajaan memansuhkan undang-undang Syariah.

"Tuntutan itu adalah bersifat hasutan dan menjejaskan kedaulatan Raja-raja Melayu sebagai ketua agama Islam, serta menghina martabat kedudukan mahkamah Syariah. Mereka yang terlibat perlu disiasat dan didakwa," katanya dalam aduan polis tersebut.

Dalam aduannya, Mohd Zawawi turut meminta pihak polis menyiasat kenyataan pengarah eksekutif Pertubuhan Bantuan Wanita (WAO), Ivy Josiah yang mendesak kerajaan negeri dan persekutuan menjalankan semakan menyeluruh terhadap undang-undang jenayah, seperti dilaporkan sebuah akhbar berbahasa Inggeris pada 1 Oktober lalu.

Mohd Zawani turut menuntut NGO Islam lain supaya mengambil inisiatif yang sama dengan menyatakan pandangan mereka supaya "masyarakat tidak terkeliru atas perbalahan pendapat".

"Kami juga memohon Jabatan Mufti Selangor atau badan-badan rasmi yang berkaitan, supaya memberi pandangan dan panduan kepada masyarakat umum agar masyarakat tidak teraba-raba mencari jawapan yang sebenar," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Rumah Darul Wadah - sebuah agensi di bawah Abim Selangor - Hazlina Abdul Razak dan Setiausaha Agung Persatuan Pelajar Islam Selangor (Pepias) Zafrullah Aris turut hadir bersama-sama dan membuat laporan yang sama di IPD tersebut.

Dalam aduannya, Hazlina turut mendakwa tindakan pertubuhan-pertubuhan wanita tersebut menimbulkan kegelisahan di kalangan orang awam, khususnya penganut agama Islam.


Sumber: Malaysiakini

-wakil PEPIAS BANGI turut kelihatan untuk memberi sokongan atas usaha PEPIAS unutk mendepani isu ini.
-kami turut berbulat suara membantah dan menghalang dengan tindakan yang dilakukan oleh pihak SIS dan JAG.
-Takbir...Allah Akbar!!!!

Monday, September 28, 2009

PMG 2009

Tarikh Cadangan PMG 09 - 24 hingga 27 Disember 2009 ( Khamis - Ahad )

Tempat Cadangan - Kampus UNISEL Batang Berjuntai

*Organisasi Cadangan -

Penaung

Mohd Zulhelmi b. Abdullah

PRESIDEN

PERSATUAN PELAJAR ISLAM SELANGOR DARUL EHSAN

Penasihat

Mohd Azali b

Rozaidi

Pengarah Program

Muzakkir b. Mohamad Noor

Timbalan Pengarah

Muhammad Muslim b. Hashim

Setiausaha Program

Munirah bt Roslan

Nur Amalina bt Mohd Tuna

Mohd Fandey b. Padzin

Bendahari Program

Nurul Izzati bt Hj Razali

Ahmad Fawwaz b Ahmad Shukri

Unit Modul

Norfadhilah Mastura

Syaifusyafiq

Mazlina bt Azmi


Ketua Fasilitator

Abdul Hafiz b Abd Bar

Fieqah

Aida Musliha bt Jaimi

Penyelaras Program

Mohd Hazriq b Abd Rahim

Zahir

Shafiezan

Khaulah

Biro Tajaan dan Kebajikan

Afif
Fatin
Nurlela bt Hussin

Hariz

Biro Disiplin dan Ibadah

Mohd Afiq b. Ramli
Siti Rahmah bt Harun

Helmi MMC

K. Shida


Biro Makanan

Aiman MMC

Adrul

Faezah PJ

Nur Hanani bt Hj Leman

Biro Teknikal dan Multimedia

Azre Nilai

Anam

Syazwan

Edy

Biro Pendaftaran dan Kaderisasi

Hafiz CiCt

Luqman

Yusro

Ainun Jariah

K.Dila UIA

Biro Promosi dan Perhubungan

Acap

Mohd Razman

Mastura

K.Nana


Biro Pengakutan dan Penginapan

Adri

Afiq

Bee


Jadi, bagi mane-mane ahli PEPIAS yang terpilih sebagai komiti, anda hendaklah mendaftarkan nama anda dengan segera kepada Munirah bt Roslan atau Muzakkir b. Mohamad Noor . Sebarkan.


Peluang masih terbuka lagi untuk ahli-ahli PEPIAS sebagai fasilitator. Anda boleh la mendaftarkan diri kepada Sdr Abdul Hafiz dengan segera. Jangan lepaskan peluang ini.



Tuesday, September 15, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI



Tahniah buat adik-adik KKPI Selatan

Hasil daripada P.O.A (Plan of Action) semasa KKPI Selatan, 4 buah sekolah telah berjaya menjalankan program ketika puasa. Sekolah-sekolah tersebut ialah :


  1. SMK Jalan Bukit - Program Ukhwahfillah Remaja dan Majlis Berbuka Puasa
  2. SMK Kajang Utama- Program Motivasi Ramadhan
  3. SMK Abdul Jalil - Kem Smart Solat ( KeSS 09)
  4. Asrama Damai,Kuang - Program Tadarus Cuti Sekolah

Kemungkinan akan ditambah lagi oleh beberapa buah sekolah lagi.

Tahniah buat adik-adik KKPI Selatan. Teruskan usaha anda semua. Semoga nanti dibalasi kebaikan kepada anda semua. Jangan mudah putus asa. Ingatlah matlamat dan tujuan kita hidup.

Sekian, terima kasih..

Monday, September 14, 2009

SYABAS PPIJB-POA KKPI SELATAN

PROGRAM UKHWAHFILLAH REMAJA
DAN
MAJLIS BERBUKA PUASA

SMK JALAN BUKIT


ANJURAN


PERSATUAN PELAJAR ISLAM SMK JALAN BUKIT (PPIJB)



























Program ini merupakan program lanjutan daripada POA KKPI Selatan yang lalu. Alhamdulillah adik-adik SMK Jalan Bukit dengan sokongan beberapa pihak seperti pihak sekolah dan PEPIAS telah berjaya menganjurkan program ini bertarikh 11 September 2009. Seramai 9 orang ahli PEPIAS Cawangan Bangi iaitu Muzakkir,Afiq,Helmi,Wani,Mastura,Fiza,Munirah,Mazlina,Fatin telah bersama-sama dengan adik-adik SMK Jalan Bukit untuk menjayakan program ini.


Peserta program ini terdiri daripada pelajar tingkatan 1 hingga tingkatan 5 yang keluarganya berkemampuan rendah dan yatim piatu. Program ini telah bermula jam 6 petang dengan dimulai sembang petang dan ceramah bersama ABG K. Program yang disertai seramai lebih kurang 100 orang peserta diteruskan lagi dengan tazkirah Ramadhan oleh ABG Afiq.

Azan berkumandang bermaksud telah maksud waktu berbuka bagi kawasan KAJANG. Jadi kami telah berbuka berjemaah di kantin sekolah. Semua peserta dan jemputan menjamu selera dengan penuh nikmat. Ahli PEPIAS memohon izin pulang selepas berbuka dan solat maghrib bersama. Suasana dan kemeriahan program ini pasti memberikan 1001 pengalaman kepada kami. Terima kasih adik-adik PPIJB@KKPI Selatan. Syabas buat semua.!!!