APA ITU PEPIAS???

PEPIAS merupakan akronim daripada nama Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan mana sebelum ini dikenali sebagai Persatuan Kebajikan Dan Pendidikan Islam Selangor Darul Ehsan.
PEPIAS telah bertapak sebagai penubuhan yang sah pada tanggal 1 OKTOBER 1992 setelah mula bergerak sejak 1971.


PEPIAS berasaskan DUA GAGASAN iaitu KEBAJIKAN dan PENDIDIKAN ISLAM. PEPIAS lebih menumpukan kepada sasaran sekolah rendah dan sekolah menengah. "meluntur buluh biar dari rebungnya".

PEPIAS telah mempunyai 7 cawangan berdaftar yang mana salah satunya ialah PEPIAS Cawangan Bangi yang bertapak di KUIS, Bangi.

Monday, April 27, 2009

Bengkel T.O.T Siri 1/2009 PEPIAS

Salam Perjuangan,

Alhamdulillah kami telah selamat mengadakan bengkel TOT siri 1 pada 26hb Apr 09 yang lepas.

Bengkel tersebut dimulakan dengan mengenal personaliti setiap individu dalam team TOT yang hadir. Kalangan team TOT yang hadir ini ade pelbagai jenis warna seperti biru ( sensitif), hijau (pemikir), jingga (penghibur) dan emas (penguasa). Ada juga yang mempunyai konflik warna. Suasana ketika ini amat menghiburkan dan bermakna. Perlu di ingat sebagai trainer, kita perlu pandai meletakkan orang itu ditempat mana.

Kemudian kami membincangkan tentang nilai / perkara yang perlu ada dalam setiap
program pepias selepas ini, x silap ada 9 perkara yang telah dipersetujui dan perlu ditekankan dalam setiap program. Perkara2 nya seperti berikut 1) Hubungan fasi dengan peserta 2) Masterplan 3) Peralatan yg lengkap 4) Briefing Modul 5) Pengurusan masa 6) Fasi terlatih 7) Kerohanian dan keilmuan 8) Penampilan 9) Modul yang fleksibel. Setiap trainer perlu pastikan ini berlaku di setiap program yang dijalankan.

Selain itu, kami juga membincangkan 10 program dominan yang perlu dijalankan dan digerakkan oleh PEPIAS iaitu 1) PMG 2) LAKEP 3) Smart Solat 4) Tamrin Jundi@PeBIS 5) Motivasi 6) Jati Diri 7) PEPIAS Prihatin 8) SYABAB 9) HARDCORE

Akhirnya kami membincangkan dan mengemaskini flow program-program rutin anjuran
atau jemputan pepias, tapi x sempat nak habis dan tuntas semuanya, akan disambung dalam siri 2 nanti.

insyaAllah..

Begitulah sedikit sebanyak tentang keadaan dan suasana yang berlaku ketika Bengkel T.O.T Siri 1 baru-baru ini yang diadakan di Balai Penghulu Mukim Batu. Antara Team Trainer yang hadir ialah Sdr. Zulhelmi, Sdr. Syukur, Sdr. Azali, Sdr. Zafrul, Sdr. Syamel, Sdri. Dila, Sdri. Tim, Sdri Fadhilah, Sdr. Hazriq, Sdr. Haris, Sdr Hafiz, Sdr, Muzakkir, Sdri. Wahid, Sdri Eli, Sdri Adib, Sdr. Razman dengan diselia oleh 3 orang senior PEPIAS iaitu Sdr. Zamani, Sdr. Kam dan Sdr. Zul.

kepada mereka yang ada tugasan yang perlu disiapkan untuk diemel dan dibentang dalam siri 2 nanti diharap dapat menyiapkannya dan jangan pula serik untuk datang lagi pada 24.05.09 nanti.

Sekian, harap maklum. Terima kasih

No comments: