APA ITU PEPIAS???

PEPIAS merupakan akronim daripada nama Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan mana sebelum ini dikenali sebagai Persatuan Kebajikan Dan Pendidikan Islam Selangor Darul Ehsan.
PEPIAS telah bertapak sebagai penubuhan yang sah pada tanggal 1 OKTOBER 1992 setelah mula bergerak sejak 1971.


PEPIAS berasaskan DUA GAGASAN iaitu KEBAJIKAN dan PENDIDIKAN ISLAM. PEPIAS lebih menumpukan kepada sasaran sekolah rendah dan sekolah menengah. "meluntur buluh biar dari rebungnya".

PEPIAS telah mempunyai 7 cawangan berdaftar yang mana salah satunya ialah PEPIAS Cawangan Bangi yang bertapak di KUIS, Bangi.

Friday, April 30, 2010

Program Sekolah Cawangan Bangi

Pada 23 April 2010 seramai 15 orang ahli PEPIAS yang diketuai oleh saudara Muzakkir Mohd Noor telah turun padang mengendalikan program kepimpinan Pengawas PRS di Sekolah Menengah Abdul Jalil. Program berlangsung selama 1 hari bermula jam 10.30 pagi dan disertai seramai 65 orang pengawas PRS dan juga perantis PRS (bakal PRS) yang terdiri daripada pelajar yang berusia 14 hingga 17 tahun. Objektif program ini diadakan adalah utuk melahirkan PRS yang berkaliber serta menunjukkan kepada adik-adik ini tentang peranan PRS di sekolah. Program ini merupakan program anjuran bersama pihak sekolah dengan kerjasama PEPIAS Cawangan Bangi. PEPIAS BANGI turut bekerjasama dengan PEPIAS Cawangan lain untuk menjayakan program ini. Berikut adalah sorotan yang berlaku di sepanjang program sehari bersama adik-adik SMK Abdul Jalil :


Sesi ta'aruf penerangan modul oleh saudara Muzakkir kepada fasilitator



Sesi LDK 1 (ta'aruf, mind setting dan potensi diri)



Perbincangan LDK 2 : Roleplay

Melakonkan watak masing-masing dalam sesi Roleplay tentang gejala negatif di sekolah


Fasilitator melakonkan situasi vendalisme di kalangan pelajar


Fasilitator menunjukkan cara-cara yang sepatutnya seorang PRS
berunding di kalangan kawan-kawan yang menghadapi masalah


Bergambar kenangan bersama adik-adik


Program ini berakhir jam 6 petang. Semoga dengan kehadiran kami ini, dapat membantu adik-adik PRS dalam menjalankan tugas kalian di sekolah. Mainkan peranan anda sebagai seorang hamba, daie dan khalifah di atas muka bumi ini.

Barisan fasilitator yang turut membantu : Mustafa, Rahman, Helmi, Anas, Afiq, Muzakkir, Saufi, Ramizi, Rozaidi, Hafizah, Afiqah, Ayu, Munirah dan Hanis.


*Terima kasih kepada Hanis yang sudah siapkan post blog ini di blog rasmi PEPIAS PUSAT. Kami just copy n edit je..hehe...

2 comments:

Hanis said...

amboi2..suke2 je copy report org tnpa kbenarn

Anak Cucu ADAM said...

haha
bukn copy bnd yg memalukan ke
dan bukn copy kat tmpt luar pun
dlm blog pepias je
de lain ea blog pepias pusat ngn pepias cwgn?
beza ke