APA ITU PEPIAS???

PEPIAS merupakan akronim daripada nama Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan mana sebelum ini dikenali sebagai Persatuan Kebajikan Dan Pendidikan Islam Selangor Darul Ehsan.
PEPIAS telah bertapak sebagai penubuhan yang sah pada tanggal 1 OKTOBER 1992 setelah mula bergerak sejak 1971.


PEPIAS berasaskan DUA GAGASAN iaitu KEBAJIKAN dan PENDIDIKAN ISLAM. PEPIAS lebih menumpukan kepada sasaran sekolah rendah dan sekolah menengah. "meluntur buluh biar dari rebungnya".

PEPIAS telah mempunyai 7 cawangan berdaftar yang mana salah satunya ialah PEPIAS Cawangan Bangi yang bertapak di KUIS, Bangi.

Monday, October 26, 2009

Pertemuan Dua Hala PEPIAS dengan Prof Dato' Rektor





Pada 19 Oktober 2009 yang lalu, satu lagi perjumpaan bersejarah antara pihak PEPIAS dan KUIS. PEPIAS yang diwakili oleh Sdr Zafrul, Sdr Adri, Sdr Muzakkir dan Sdri Hanis telah bersama-sama ke pejabat Dato Rektor unutk menyampaikan watikah perlantikan sebagai Penasihat Festival Pelajar Islam Selangor.

Alhamdulillah, Ybhg Prof Dato Hj Adanan b. Isman, Rektor KUIS telah bersetuju untuk menjadi penasihat bagi program ini yang akan dijalankan di KUIS pada 20 - 22 Nobember 2009.
Dalam pertemuan ini, Prof Dato', telah mencadangkan pertukaran nama festival kepada multaqa agar nampak lebih Islamik. Menurut Prof Dato, multaqa ini bermaksud pertemuan dan ia amat bersesuaian dengan program yang dianjurkan ini. Prof Dato' merupakan anggota ABIM dan pernah menyandang sebagai YDP ABIM bahagian Klang.

Sekali lagi, Sdr. Muzakkir selaku Pengerusi PEPIAS BANGI mengambil peluang yang ada untuk menceritakan PEPIAS di KUIS. ALhamdulillah ia membuahkan hasil kerana Prof Dato' tiada halangan untuk membenarkan gerakan dakwah PEPIAS ini terus bergerak aktif di KUIS. Namun, beliau mengingatkan agar pelajaran tidak diabaikan dan mengharapkan ia tidak berbaur politik. Prof Dato' juga menyeru agar PEPIAS di KUIS ini mampu berkolabarasi dengan Majlis Perwakilan Mahasiswa KUIS dalam menjalankan aktiviti bersama.

PEPIAS BANGI (KUIS) berharap pertemuan dengan kedua-dua pemimpin tertinggi di KUIS ini mampu memberi peluang gerakan dakwah di KUIS dan sekitar BANGI dapat dipertingkatkan lagi selepas ini dengan menambah dan menguatkan ahli jemaahnya. Segala aktiviti yang dianjurkan oleh PEPIAS BANGI selepas ini seperti usrah, edaran pamplet atau buletin dan lain-lain tidak perlu dikhuatiri lagi kerana persatuan ini bukanlah persatuan haram.

Terima kasih, Syukran jazilan buat semua pihak yang menyokong. Kami menyambut baik semua sokongan dan bantuan yang diberikan.

No comments: