APA ITU PEPIAS???

PEPIAS merupakan akronim daripada nama Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan mana sebelum ini dikenali sebagai Persatuan Kebajikan Dan Pendidikan Islam Selangor Darul Ehsan.
PEPIAS telah bertapak sebagai penubuhan yang sah pada tanggal 1 OKTOBER 1992 setelah mula bergerak sejak 1971.


PEPIAS berasaskan DUA GAGASAN iaitu KEBAJIKAN dan PENDIDIKAN ISLAM. PEPIAS lebih menumpukan kepada sasaran sekolah rendah dan sekolah menengah. "meluntur buluh biar dari rebungnya".

PEPIAS telah mempunyai 7 cawangan berdaftar yang mana salah satunya ialah PEPIAS Cawangan Bangi yang bertapak di KUIS, Bangi.

Monday, March 23, 2009

Cakap-cakap Bengkel

Perjalanan kami sepanjang ke Bengkel Pengurusan PEPIAS 2009 di Seksyen 11

7.30pg-kumpul di 1st cafe ( Aida,Iela,Sarah,Fandey,Muzakkir,Afiq)
-dihantar oleh driver Pepias dengan naik kete kancil


8.31pg-naik komuter ke Shah Alam
-berdiri sepanjang perjalanan ke sana, turun di kl sentral


9.00pg- makan di kl sentral
- tunggu sahabat CICT, Ayu
- usrah 3 Generasi (wadah+abim+pepias) pun dah start kat Masjid Negeri, kami tak sempat sampai


10.30-naik semule komuter untuk teruskan perjalanan ke Shah Alam


12.00- sampai di shah alam
- jumpa sahabat-sahabt dari Ampang dan Pandan
- tunggu kereta sapu Pepias untuk ke Madrasah Seksyen 11 hampir sejam (satu pengorbanan)


1.15 - smpai di Madrasah
- bertemu dengan sahabat-sahabt dari setiap cawangan Pepias
- solat Zohor berjemaah
- makan tengah hari


2.30-bermula slot bengkel




Bengkel Pengurusan ini telah bermula pada hari pertama dengan :

1)Taklimat dan Taaruf - dikendalikan oleh Sdr Mamat dan Sdr Bapol
- sesi taaruf berjalan dengan lancar dan sangat menarik (kene wat gaya)
- setiap cawangan di bahagikan tugas masing2 sepanjang bengkel
2) Riadhah - dikendalikan oleh Pepias Cawangan Bangi (tepuk)
- buat trademark (ice breaking)-lawak gile trademark semua.
- senaman kembar& senaman ibu mengandung
- operasi melekat dan bom
-diselitkan dengan objektif yang berkaitan dengan pengurusan
- mind setting
3) Tazkirah Maghrib - disampaikan oleh Ustaz Zawawi
- bertajuk Tanggungjawab sebagai ahli gerakan"
4) Kertas kerja 1 - tajuk: pengurusan dakwah
- oleh Abg Annuarhaq ( Mantan S/uA Pepias)
- dapat hadiah kismis - Bangi dapat dua botol kalah ngan Pandan (3)
-banyak yang input baru dapat dikongsi
5) Bengkel - Halatuju
- dipecahkan kepada setiap cawangan, setiap pengerusi perlu bentangkan

Begitulah perjalanan Bengkel sepanjang hari pertama, walaupun badan sedikit letih namun kami tetap bersemangat meneruskannya. Kami tidur pada hari pertama jam 2.00 pg.


Hari Kedua

1) Qiyamullail - Semua bangun tapi bermula lambat
- merupakan aktiviti wajib PEPIAS dalam setiap program
2) Tazkirah Subuh - disampaikan oleh Abg Remy (Pen. S/u Abim) bertajuk Budaya Gerakan
- semua mendengar sambil memejam mata. (hebat sekali)
3) Kertas Kerja 2 - "Pengurusan Organisasi"-dibentangkan oleh Wak Jam( Mantan Presiden)
- diajar tentang wat surat,minit mesyuarat,mesyuarat dan sebagainya
- setiap peserta diberi gula-gula Daim (sumbangan Pepias Bangi)
4) Kertas Kerja 3 - "Pengurusan Program"-dibentang oleh Ckg. Alwan (Mantan Timb.Presiden waktu zaman Abg. Nizal)
-dipecahkan kepada 4 kumpulan untuk menghasilkan kertas kerja
- Bangi bergabung dengan adik-adik Syabab TPG ( bajet cawangan Banting)
- Kami kene wat kertas kerja berkaitan hari Sukan
5) Bengkel - Pelan Tindakan
- dipecahkan kepada 3 kumpulan
( Majlis Perasmian,Mesyuarat,Pentadbiran)
- dibentangkan dan dkritik oleh 3 pengkritik tetap iaitu Abg Syukor, Abg Mamat dan Bapol
- kritikan sangat pedas dan tembak tepat makan dalam
6) Gagasan Presiden - disampai oleh Saudara Zulhelmi
- berkaitan dengan gerakan kita sebagai ahli Pepias
-sedarkan semua ahli
- hati masing-masing nak balik je waktu ni, so Abg Zul bg sekejap je
(cian dia)


Begitulah sahabt-sahabat sekalian, bagaimana perjalanan kami sepanjang bengkel berlangsung.Penat dan letih merupakan satu pengorbanan. Kenangan makan dalam talam dan gelak ketawa kita semua pasti tidak akan dilupakan. Sememangnya jodoh kita semua selalu bersama. Perjumpaan dengan mantan-mantan Pepias mengujakan kami kerana mereka semua telah menjadi hebat dan masih mengingati dan menyemat PEPIAS dalam hati mereka. Perkongisan ilmu dengan mereka amatlah menyeronokkan dan berguna.



Diharapkan selepas ini pengurusan dan pentadbiran dalam Pepias bg semua aspek akan lebih berkesan dan efisien. Tidaklah ia masih di takuk lama. Kehadiran setiap cawangan dengan menghantar wakil amatlah bermakna. Rasa terharu juga dengan keaktifan adik-adik lepasan SPM serta adik-adik TPG. Semoga ia kekal. Usik-mengusik itu hanyalah satu gurauan.



Terima kasih kepada pihak penganjur diatas penganjuran bengkel ini. Jumpa lagi di program seterusnya. Aktifkan dirimu.

1 comment:

YDP said...

Pengorbanan adik2 semua yang hadir merupakan suatu aspirasi baru untuk dicontohi oleh adik2 pepias yang lain.

Ingat Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum itu, kecuali mereka mengubah nasib mereka sendiri.

TAHNIAH PEPIAS BANGI!!!

BANGI & GOMBAK 4EVA Frenship

hehe.... (^_^)