APA ITU PEPIAS???

PEPIAS merupakan akronim daripada nama Persatuan Pelajar Islam Selangor Darul Ehsan mana sebelum ini dikenali sebagai Persatuan Kebajikan Dan Pendidikan Islam Selangor Darul Ehsan.
PEPIAS telah bertapak sebagai penubuhan yang sah pada tanggal 1 OKTOBER 1992 setelah mula bergerak sejak 1971.


PEPIAS berasaskan DUA GAGASAN iaitu KEBAJIKAN dan PENDIDIKAN ISLAM. PEPIAS lebih menumpukan kepada sasaran sekolah rendah dan sekolah menengah. "meluntur buluh biar dari rebungnya".

PEPIAS telah mempunyai 7 cawangan berdaftar yang mana salah satunya ialah PEPIAS Cawangan Bangi yang bertapak di KUIS, Bangi.

Monday, June 22, 2009

5,257 Pertubuhan Belia didaftarkan di ROY

22/06/2009 2:00pm

KUALA LUMPUR 22 Jun — Sebanyak 5,257 buah pertubuhan telah berdaftar dengan Pejabat Pendaftar Pertubuhan Belia (ROY) sehingga 16 Jun lepas, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Daripada jumlah yang berdaftar itu, 2,864 adalah daripada pertubuhan sedia ada manakala 2,393 lagi diterima daripada pendaftaran pertubuhan baru, kata Timbalan Menteri Belia dan Sukan Datuk Razali Ibrahim.

ROY juga sedang memproses permohonan daripada 692 pertubuhan untuk didaftarkan, katanya ketika menjawab soalan Datuk Mohd Jidin Shafee (BN-Setiu).

Razali turut memberitahu Dewan Rakyat bahawa sebelum ini sebanyak 3,686 buah pertubuhan belia berdaftar dengan Pejabat Pendaftar Pertubuhan (ROS).

“Ini menjadikan jumlah pertubuhan belia yang berjaya dipindah pendaftarannya di ROY ialah sebanyak 77.10 peratus menjadikan baki yang masih belum berpindah pendaftarannya ialah sebanyak 882 buah,” katanya. - Bernama

Sumber - Utusan Online

No comments: